Upadłość spółki z o.o. następuje na skutek jej niewypłacalności. Procedura jest inicjowana przez stosowny wniosek, składany do sądu upadłościowego. Ma charakter obligatoryjny, czyli obowiązkowy w przypadku niewypłacalnego podmiotu. Na złożenie upadłości jest ściśle określony termin, którego należy przestrzegać. Sprawdź, w jakiej sytuacji i jak ogłosić upadłość spółki. Dowiedz się również, jakie są konsekwencje takiej procedury.
Spis treści:
- Upadłość spółki — czym jest? Przesłanki upadłości
- Na czym polega ogłoszenie upadłości spółki z.o.o?
- Kiedy ogłosić upadłość spółki z o.o?
- Kto rozpatruje wniosek upadłościowy?
- Wniosek o upadłość spółki z o.o.— wzór dokumentu
- upadłość spółki – jakie są skutki ogłoszenia ?
- Rola doradcy w restrukturyzacji firmy a upadłość spółki z o.o.
- czytaj także:
Upadłość spółki — czym jest? Przesłanki upadłości
Upadłość spółki z o.o., to procedura stworzona z myślą o spółkach, które są niewypłacalne. Podstawę prawną instytucji stanowi art. 10 Prawa upadłościowego. Zgodnie z nim spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ogłasza upadłość, gdy staje się niewypłacalna (upadłość spółki z o.o.).
Prawo upadłościowe przewiduje następujące przesłanki upadłości:
- Spółka utraci zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Opóźnienia w wykonywaniu zobowiązań będą wynosiły co najmniej 3 miesiące.
- Zobowiązania pieniężne spółki przekroczą wartość jej majątku, a taka sytuacja utrzyma się przez co najmniej 24 miesiące.
W przypadku pierwszej przesłanki niewypłacalność następuje na skutek utraty płynności finansowej. W drugiej sytuacji w wyniku nadmiernego zadłużenia.
Na czym polega ogłoszenie upadłości spółki z.o.o?
Ogłoszenie upadłości spółki z o.o. rozpoczyna się od złożenia wniosku we właściwym sądzie upadłościowym. Do przygotowania dokumentacji, zgodnie z art. 21 Prawa upadłościowego, jest zobowiązany dłużnik. W przypadku spółki z o.o. są to członkowie zarządu spółki oraz jej likwidatorzy.
Po złożeniu wniosku następują kolejne etapy postępowania upadłościowego. Są nimi:
- wydanie przez sąd postanowienia w sprawie ogłoszenia upadłości;
- obwieszczenie wydanego postanowienia;
- zgłoszenie wierzytelności zaciągniętych przez spółkę i sporządzenie ich listy;
- likwidacja masy upadłościowej;
- przygotowanie planu podziału;
- zaspokojenie wierzycieli z masy upadłościowej.
Procedura związana z upadłością może trwać od roku do nawet kilku lat. Wszystko jest uzależnione od specyfiki działalności spółki, a także jej struktur.
Kiedy ogłosić upadłość spółki z o.o?
Kiedy ogłosić upadłość spółki z o.o.? Zgodnie z Prawem upadłościowym wniosek o upadłość spółki należy złożyć w ciągu 30 dni od dnia, w którym wystąpił stan niewypłacalności wynikający z utraty płynności finansowej lub nadmiernego zadłużenia.
Jeżeli członkowie zarządu spółki lub jej likwidatorzy nie wywiążą się z obowiązku złożenia stosownej dokumentacji, poniosą odpowiedzialność za wyrządzoną w ten sposób szkodę (pokryją zadłużenie z prywatnego majątku).
Osoby odpowiedzialne za ogłoszenie upadłości powinny pamiętać o:
- terminowej realizacji obowiązku — na złożenie wniosku ma się 30 dni;
- opłaceniu wniosku o upadłość — opłata jest konieczna do rozpatrzenia wniosku;
- skierowaniu wniosku do właściwego sądu upadłościowego.
Kto rozpatruje wniosek upadłościowy?
Organem uprawnionym do rozpatrzenia wniosku o upadłość spółki z o.o. w tej sytuacji jest wydział gospodarczy sądu rejonowego właściwy ze względu na lokalizację głównego ośrodka działalności dłużnika. Skierowanie wniosku o upadłość spółki z o.o. do niewłaściwego podmiotu będzie skutkowało jego odrzuceniem.
Wniosek o upadłość spółki z o.o.— wzór dokumentu
Jak ogłosić upadłość firmy? Aby to zrobić, należy złożyć wniosek o upadłość spółki. Dokument o upadłość spółki z o.o. powinien zawierać informacje dotyczące:
- numeru spółki wskazanego w KRS;
- nazwy firmy, pod którą działała spółka;
- adresu i siedziby spółki;
- danych reprezentantów (członków zarządu, likwidatorów);
- wskazania głównego ośrodka podstawowej działalności spółki;
- uzasadnienia złożenia wniosku.
Do dokumentów o upadłość spółki z o.o. należy załączyć m.in. wykaz majątku i jego szacowaną wartość, spis wierzycieli oraz wykaz tytułów egzekucyjnych wraz z tytułami wykonawczymi skierowanymi przeciwko dłużnikowi.
Przed złożeniem wniosku o upadłość spółki z o.o. należy upewnić się, czy znajdujące się w nim dane są zgodne ze stanem faktycznym. Najlepiej też sprawdzić, czy do dokumentów dołączono niezbędne załączniki. W przeciwnym razie cała procedura potrwa dłużej i może zostać zwrócony wniosek o upadłość spółki z o.o..
upadłość spółki – jakie są skutki ogłoszenia ?
Skutkami ogłoszenia upadłości spółki z o.o. są przede wszystkim przekierowanie majątku spółki do masy upadłości, a także przejęcie zarządu nad spółką przez syndyka. W wyniku procedury firma, działająca pod spółką, będzie oznaczona jako znajdująca się w upadłości. Nastąpi także sprzedaż majątku spółki i jej całkowita likwidacja.
Restrukturyzacja spółki — na czym polega procedura?
Restrukturyzacja spółki w Warszawie oraz w innych miastach polega na podjęciu się różnego rodzaju działań, które mają na celu poprawę sytuacji podmiotu na rynku, zwiększenie jego wydajności oraz efektywności.
Podejmowane aktywności mogą dotyczyć różnych dziedzin i zmierzać do ochrony spółki przed stanem niewypłacalności np. poprzez zmianę struktur zarządu czy sposobu zarządzania zasobami lub upadłość spółki z o.o..
Procedura restrukturyzacji oraz jej plan powinny być sporządzane w sposób indywidualny, aby podejmowane w ramach instytucji działania zmierzały do faktycznej poprawy sytuacji danego podmiotu.
Rola doradcy w restrukturyzacji firmy a upadłość spółki z o.o.
Restrukturyzacja firmy często wymaga zaangażowania wsparcia prawnego. W tym procesie doradca zajmuje się m.in. przygotowaniem wniosku o rozpoczęcie procedury, zgromadzeniem niezbędnych dokumentów, a także nadzorem nad przebiegiem postępowania. Doradza także, jaką strategię działania podjąć, analizuje aktualne przepisy prawa oraz możliwości wynikające z doktryny.
Prawnik może pomóc również w przygotowaniu i wdrażaniu środków odwoławczych, sporządzeniu planu restrukturyzacji, a także dochowaniu terminów przewidzianych przez prawo w związku z instytucją restrukturyzacji. Możliwa też pomoc – upadłość spółki z o.o.
Najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje zgłoszenie wniosku o upadłość spółki z o.o. w sądzie upadłościowym?
Opłata od wniosku o ogłoszenie upadłości spółki z o.o. wynosi 1000 złotych plus zaliczka na koszty postępowania. Ma charakter opłaty sądowej.
Co z pracownikami upadłej spółki z o.o.?
Upadłość spółki jest równoznaczna z likwidacją zakładu pracy, a więc także ze zwolnieniem jej pracowników. Należy pamiętać, że będą podlegać mu także osoby zatrudnione w ramach chronionego stosunku pracy.